NaStyku.pl

Bożena Wojciechowska o obecnej sytuacji finansowej, zobowiązaniach, działaniach CBŚP i CBA w UGiM Bogatynia i kontrolach

W ubiegłym tygodniu odbyła się IX sesja Rady Miejskiej w Bogatyni, podczas której rozmawiano o wielomilionowych długach gminy, reorganizacji urzędu, przeprowadzonych kontrolach i nieprawidłowościach w OSiR.
IX sesja Rady Miejskiej w Bogatyni / fot. UMiG Bogatynia
IX sesja Rady Miejskiej w Bogatyni / fot. UMiG Bogatynia

Sytuacja finansowa, kontrole i działalność CBŚP oraz CBA w bogatyńskim magistracie

Bożena Wojciechowska, zastępca burmistrza ds. polityki regionalnej przedstawiła informację dotyczącą działań, jakie w ostatnim czasie prowadzone były w bogatyńskim magistracie. W pierwszych miesiącach po wygranych wyborach samorządowych skupiono się na poznaniu sytuacji finansowej gminy, a także pracach nad budżetem, który ostatecznie przyjęto 28 stycznia. Jednoczenie w tym czasie w urzędzie prowadzono kontrole.

Sytuacja finansowa gminy nie przedstawia się najlepiej. Z tytułu niezapłaconych faktur za 2018 r. zastano 20 mln zł długu. W styczniu i lutym spłacono 13 mln zł, w tym m.in. 4 350 000 zł zaległego janosikowego i 2 740 000 zł z umowy subrogacji dot. wodociągów. Do spłaty pozostało jeszcze 7 mln zł. Burmistrz Wojciechowska zapewniła także, że bieżące płatności są realizowane zgodnie z terminami.

Zakończyła się właśnie kontrola w Ośrodku Sportu i Rekreacji. Audytor przedstawił raport kontroli, który właśnie jest analizowany. Ocenie poddawany jest również protokół z finansowania biura rady i finansowania świetlic wiejskich. Natomiast protokoły z wydziałów: organizacyjno-prawnego, komunikacji społecznej, współpracy przygranicznej, a także ośrodka rozwiązywania problemów uzależnień i pomocy w rodzinie (kontrolowane jest wydatkowanie środków opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych) powinny być skończone do 15 marca.

Do Prokuratury Rejonowej w Zgorzelcu przygotowano zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracowników urzędu oraz byłego burmistrza związanego z remontem świetlicy przy ul. Skłodowskiej-Curie.

11 lutego prokurator z Dolnośląskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej we Wrocławiu wydała postanowienie o przeszukaniu przez funkcjonariuszy CBŚP pomieszczeń siedziby UMiG. W trakcie tych działań wydano śledczym oryginały dokumentów dot. inwestycji w postaci otwartego kąpieliska, działalności GPO w latach 2013-2015, zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy dokonanych od 2010 do 2017 r. oraz spółki REVITA. Kilka dni później burmistrz otrzymał pismo z CBA z prośbą o wydanie dokumentów dot. budowy basenu.

Zmiany organizacyjne urzędu

Burmistrz mówiła również o nowym schemacie organizacyjnym urzędu. W świetle przeprowadzonych zmian, z 15 istniejących wcześniej wydziałów, utworzono 12, z czym wiążą się określone oszczędności. W wyniku awansów wewnętrznych naczelnikami zostało 5 pracowników urzędu, natomiast na pozostałe stanowiska naczelnicze przeprowadzone zostały konkursy.

Nowy schemat organizacyjny

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gminy Bogatynia na lata 2014-2020

Radni pochylili się nad omówieniem "Strategii Rozwoju Gminy Bogatynia na lata 2014-2020". Po przedstawieniu najważniejszych punktów wspomnianej strategii na sali rozgorzała dyskusja, podczas której zwrócono uwagę, iż we wcześniejszych latach nie pracowano nad tym, aby tę strategię wdrażać w życie i w tej chwili może posłużyć ona jako drogowskaz. Burmistrz Błasiak zasugerował, aby z 37 punktów strategii wybrać kilka głównych obszarów i określić kierunek, w którym będzie rozwijała się gmina.

Nieprawidłowości w OSiR

Kolejny punkt sesji dotyczył protokołu z kontroli przeprowadzonej w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Bogatyni. Przewodniczący komisji rewizyjnej Zbigniew Szatkowski odczytując dokument zwrócił uwagę na szereg nieprawidłowości związanych z działaniem placówki. Pojawiły się tematy związane z ilością zatrudnionej kadry kierowniczej czy zagadkowych umów zleceń. Pełniący od 1 marca obowiązki dyrektora OSiR Adam Ignatowicz, zabierając głos, podkreślił, że tzw. program naprawczy, mający na celu m.in. redukcję kadry kierowniczej jest już wdrażany, a oszczędności nie będą miały wpływu na ilość oraz poziom imprez organizowanych przez ośrodek. Zapowiedział także organizację nowych wydarzeń sportowych, w tym bieg uliczny.

Odyseusze proszą o finansowe wsparcie

Jeszcze przed przerwą na sali obrad pojawili się bogatyńscy Odyseusze, którzy zwracając się do Rady Miejskiej prosili o wsparcie finansowe, bez którego nie będą mogli wziąć udziału w finałach Odysei, najpierw ogólnopolskich, a później w razie zakwalifikowania się do dalszych etapów – światowych lub europejskich. Jak mówili, przygoda związana z Odyseją jest dla nich spełnieniem marzeń i możliwością nawiązania kontaktów, które skutkują przyjaźniami na całe życie. Młodzież podkreślała również, że występ na międzynarodowej imprezie to doskonała promocja Miasta i Gminy Bogatynia i co warte uwagi, opowiadali o tym, jak sami gromadzą potrzebne środki poprzez sprzedaż ciasta, czy też zbieranie i sprzedaż złomu.

Uchwały

Po przerwie radni przeszli do podejmowania szeregu uchwał, wśród których były:

  • uchwała w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Bogatyni oraz planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2019 rok
  • uchwała wprowadzająca zmiany w budżecie gminy na 2019 rok
  • uchwała w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bogatyni
  • uchwała w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup żywności lub posiłku w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023
  • uchwała w sprawie skargi Fundacji Wzajemnej Pomocy „Arka” z/s w Krzywej na szkodliwe działania poprzedniego Burmistrza Andrzeja Grzmielewicza na rzecz współpracy i pomocy osobom bezdomnym z terenu Bogatynia (skarga została uznana za bezzasadną)

Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

fot. Redakcja

Zgorzelec: Biuro paszportowe jeszcze w tym roku

Polityka
poniedziałek, 04 marca 2024, 09:04
Jeszcze w tym roku w Zgorzelcu ma zostać otwarte biuro paszportowe. To wynik wspólnych ustaleń pomiędzy Miastem Zgorzelec, Starostwem Powiatowym w Zgorzelcu i Wojewodą Dolnośląskim.

Zobacz również